Op donderdag 10 oktober zijn 10 personen, alle klanten bij Coop Greidanus, op CO2-dieet gegaan. Zij hebben hun autosleutels ingeleverd en moeten in principe alles 10 dagen op de fiets doen. Daarvoor hebben ze wel een fietskratje op hun fiets gemonteerd gekregen van De Munnik. Hoe bevalt ze dat? En nu helemaal, nu de regen is losgebarsten en het een stuk kouder is geworden.
11 oktober 2012 : dag 1
De eerste dag zonder auto. Het begon al goed. Omdat ik van meneer Greidanus had begrepen dat er 1 iemand was uitgevallen moest ik me als een speer gaan inschrijven bij het gemeente huis.
Voordat het allemaal geregeld was, was ik al van huis, naar het gemeentehuis, toen naar de Coop Greidanus, weer naar het gemeente huis en daarna naar de Munnik gefietst. En om het helemaal compleet te maken was het niet zo’n mooie zonnige dag als die weken daarvoor, maar was ik na 4x heen en weer fietsen zeiknat van de regen.
Daarna ben ik naar mijn werk gefietst waar ik weer droge kleren kon aantrekken. Toen ik na het werk naar huis fietste was het gelukkig al weer droog en kon ik rustig fietsen.
In de avond moest ik twirling les geven bij Flevotwirling ’94 in Swifterbant. Hier miste ik de auto eigenlijk niet. Vaak Carpoolen we naar Swifterbant waardoor ik niet zelf hoeft te rijden.
Om heel eerlijk te zijn heb ik de auto niet echt gemist vandaag. Ik vind fietsen op zich niet zo vervelend maar hetgene was het zo vervelend maakt is de koudere wind en die vieze motregen.
12 oktober: dag 2
De dag begon al vroeg. De wekker ging om 06:30. Ik had met de dames van Flevotwirling ’94 een wedstrijd in Hoogezand. Op wedstrijd dagen rijden we altijd met elkaar mee om te voorkomen dat er auto’s met lege plekken naar een wedstrijd gaan en omdat niet iedereen altijd een auto tot zijn beschikking heeft. We zijn met 5 meiden in 1 auto naar Hoogezand gereden.
De wedstrijd ging goed. We hebben hard gesport en de resultaten mogen er ook naar zijn: 10x goud, 2x zilver, 2x brons. Op de terug weg langs de Mac Donalds gereden en rond 20:30 was ik weer thuis.
De hele dag niet gefietst, maar ook de auto heeft een hele dag stilgestaan.
Op naar morgen!
13 oktober: dag 3
Deze dag moest ik om half 11 op mijn werk zijn. Normaal pak ik hier de auto omdat ik dan zo laat mogelijk van huis kan gaan, maar nu moest ik fietsen. De zondag ochtend, regen en ik zijn echt geen goede combinatie. Hoewel ik niet zo ver hoef te fietsen werd ik toch al chagrijnig toen ik naar buiten keek. Maar ja, er was geen andere optie dus, hoppa op de fiets.
Na het werk nog snel even op de sportschool trainen en dan weer naar huis fietsen.
Ik vind het minder vervelend om naar huis te fietsen als het regent. Daar kan ik lekker droge kleren aan doen en maakt het me niet zoveel uit.
Alweer merk ik op dat ik het niet vervelend vind dat ik moet fietsen, maar dat het vervelend is dat het regent. Ergens nat aankomen op een afspraak of op mijn werk vindt ik niet zo fijn. Maar het fietsen op zich vind ik best wel fijn. En het is soms nog sneller als met de auto om ergens te komen.
14 oktober: dag 4
Vandaag ben ik een heleboel heen en weer gefietst. Van huis naar het werk, van werk naar de lange nering, van de lange nering naar mijn moeder, van mijn moeder naar het werk van het werk naar trainen en van het trainen naar huis.
Wat ik merk is dat ik dingen die eigenlijk niet persé hoeven gewoon niet doe of efficiënter inplan. Normaal gesproken pakte ik gewoon de auto en kwam even later weer terug. Nu zorg ik dat alles aan elkaar aansluit zodat ik maar 1 keer op de fiets hoef. Of als ik het echt niet nodig vindt blijf ik gewoon thuis.
Ook scheelt het in de kosten. Ik heb deze week nog niet hoeven tanken en dat doet mijn rekening erg goed!
Ook de regen begint me steeds minder tegen te staan, al moet ik wel toegeven dat ik fietsen toch leuker is als de zon schijnt. Maar al met al heeft het fietsen tot nu toe meer voordelen dan nadelen.
15 oktober: dag 5 Dinsdag.
Het weer was vandaag veel beter! Fietsen vind ik echt niet vervelend. Waar ik alleen even aan moet wennen is dat ik wel op tijd weg moet. Als ik de auto pak dan ga ik op het allerlaatste moment van huis, maar met de fiets moet ik er echt even om denken dat ik op tijd moet vertrekken.
Ik ben ook veel meer buiten. Als ik met de auto ging dan was ik alleen even buiten als ik van huis naar de auto liep. Als je gaat fietsen ben je toch al gouw 10-15 minuten onderweg en buiten.
Ook ben ik me ervan bewust geworden dat je echt niet goed zichtbaar bent met een klein licht. Door het mandje is mijn voorlicht niet helemaal goed zichtbaar. Op openbare wegen waar fietsers geen voorrang hebben moest ik dus goed opletten. Maar op fietspaden of voorrangsfietspaden, waar je fietsers kunt verwachten, kunnen automobilisten ook best wel even een beetje hun best doen om op te letten. Maar nee hoor, ze rijden je gewoon zowat omver, gaan wild gebaren en rijden dan weer hard door. Asociaal!
16, 17 en 18 oktober: dag 6, 7, en 8.
Al deze dagen waren eigenlijk hetzelfde. Lekker weer om te fietsen en alleen maar van huis naar het werk en visa versa.
Hoewel ik het niet erg vind om te fietsen met dit weer neem ik nog steeds niet de moeite om ergens naartoe te fietsen voor dingen die ik eigenlijk niet nodig heb. Als ik langs de supermarkt moet dan kies ik er een uit waar ik langs fiets zodat het me niet veel extra tijd kost.
Naar de sportschool heb ik van de week wandelend gedaan. En dat blijkt net zo lang te duren als met de auto! Dus daar hoeven we de auto niet meer voor te gebruiken.
Een aantal voordelen die ik heb gemerkt op een rijtje:
X het scheelt geld 1 : je hoeft niet zo vaak te tanken
X het scheelt geld 2: Je haalt geen dingen die je niet echt nodig hebt
X het scheelt tijd: je hebt echt meer tijd thuis omdat, als je iets moet doen, je dat op de fiets moet doen en als het regent doe je dat liever niet.
X het is soms sneller als met de auto: sommige plekken zijn makkelijker te bereiken met de fiets als met de auto
X je bent even in de buitenlucht.
Kortom allemaal redenen om te blijven fietsen, tenzij het regent.